Born in San Diego, California, USA. Lives and works in Longueuil, QC, Canada.
Education
- 1982
- BA in Art, San Diego State University, San Diego, CA
University of California, Santa Barbara, CA
Solo Exhibitions
- 2021
- Orpheum, Édifice Marcel-Robidas, Longueuil, QC
- 2015
- Tiburón, Oboro, Montreal, QC
- 2013
- Vagabond, Le Laboratoire de L'Agora de la danse, Montreal, QC
- 2012
- Motel America, Little Bang, Centre d'exposition du Vieux Presbytère, St-Bruno-de-Montarville, QC
- 2011
- Wonderful, book launch, Maison de la culture, Longueuil, QC
- 2010
- Enduro, Plein sud, Longueuil, QC
- 2009
- Motel America, White Water Gallery, North Bay, ON
- 2008
- Casa de Suerte, Vieux-presbytère St. Mark, Longueuil, QC
- 2007
- El Centro, Musée régional de Rimouski
—, Villa Estevan, Les Jardins de Métis, Grand-Métis, QC
Spin-o-rama, Galerie Karsh-Masson, Ottawa, ON
- 2005
- Garden of Joy, Galerie McClure, Montreal, QC
- 2004
- Spin-o-rama, Galerie Oboro, Montreal, QC
- 2000
- Turbulence, duo with Laura Millard, Maison de la Culture Côte-des-Neiges, Montreal, QC
- 1997
- Anne Ashton, Galerie Trois Points, Montreal, QC
Rising Ground, duo with Judith Berry, Tom Thomson Memorial Art Gallery, Owen Sound, ON
- 1996
- Selected Works, Raw Gallery, Tucson, AZ
- 1994
- Wonderland, Galerie Clark, Montreal, QC
- 1992
- Botanica, Galerie Trois Points, Montreal, QC
- 1991
- Recent Works, Galerie Clark, Montreal, QC
Anne Ashton, Eastern Edge, St John's, NL
- 1989
- Changelings, Galerie Clark, Montreal, QC
- 1988
- Chez Gabriel: A Story in Six Parts, Galerie Articule, Montreal, QC
Sueurs récentes, duo with Pierre Lamarche, Hamilton Artist's Inc., Hamilton ON
- 1987
- Out Damned Spot, Second Story Gallery, Calgary, AB
- 1986
- Ya No Horrendo, Galerie Dare-Dare, Montreal, QC
Principal Group Exhibitions
- 2018
-
- Fait main / Hand made, Musée national des beaux-arts du Québec, Québec, QC, curator Bernard Lamarche
Hinterlands, Gallery Jones, Vancouver, BC, curator Paul Morstad
- 2017
-
- Time Flies - Vanitas art in the MNBAQ collection, Musée national des beaux-arts du Québec, Quebec City, QC, curator Maude Levesque
La hot collection du prof. Tremblay, Musée d’art contemporain de Baie-Saint-Paul, curator Serge Murphy
- 2016
- La hot collection du prof. Tremblay, Centre d’exposition de Rouyn-Noranda, Rouyn-Noranda, QC
- 2015
- Territoires imaginés, Maison Hamel-Bruneau, Quebec City, QC
Encan Plein sud, Plein sud, Longueuil, QC (also in 2013 and 2009)
- 2014
- Territoires imaginés, Galerie d’art de l’Université de Sherbrooke, Sherbrooke, QC;
Centre d'exposition de Rouyn-Noranda, QC
- 2013
- Territoires imaginés, Espace Création Loto-Québec, Montreal, QC
- 2012
- Propositions, collection de Paryse Taillefer, Centre Culturel de Verdun, Montreal, QC
La collection branchée de M. Tremblay, Maison de la Culture Frontenac, Montreal, QC
La Collection selon... les Impatients, Espace Création Loto-Québec, Montreal, QC
- 2011
- Lieux, Musée régional de Rimouski, Rimouski, QC
- 2009
- Acquisitions récentes de la collection, Musée régional de Rimouski, Rimouski, QC
Sublime démesure, Musée d'art contemporain des Laurentides, Saint-Jérôme, QC
- 2008
- Sublime démesure, la collection Alain Tremblay, Centre national d'exposition, Jonquière, QC
- 2007
- A Picnic in the Park, Galerie Lilian Rodriguez, Montreal, QC
- 2006
- Les Femmeuses, Pratt & Whitney, Longueuil, QC (also in 2000, 1996, 1992 and 1991)
- 2002
- Portraits-robots, Galerie Graff, Montreal, QC
- 2000
- Landscape Dialogues, Tom Thomson Memorial Art Gallery, ON
Les Dix ans de Clark, Galerie Clark, Montreal, QC
D'un millénaire à l'autre, Maison de la Culture Frontenac, Montreal, QC
- 1997
- Acquisitions récentes, Musée national des beaux-arts du Québec, Quebec City, QC (also in 1996)
2 500 000 modèles, Centre d'exposition du Vieux Palais, Saint-Jérôme, QC
Côté jardin, Galerie Trois Points, Montreal, QC
- 1996
- Artifice, event organized by the Saidye Bronfman Centre for the Arts and held in three downtown venues, Montreal, QC
- 1995
- Mobile: dessin, Galerie Skol, Montreal, QC
- 1994
- Les Ateliers s'exposent 1994, Cobalt Art Actuel, Montreal, QC
- 1990
- 7e Coup d'éclat, Michel Tétreault Art Contemporain, Montreal, QC
- 1987
- Eux/Elles/Them, 24 jeunes artistes dans leur laboratoire, Espace Clark, Montreal, QC
- 1985
- Le Musée temporaire, Espace Clark, Montreal, QC
Grants and Awards
- Bourse d’Acquisition et mise en marché, Conseil des arts et des lettres du Québec, 2020
- Bourse de création, Conseil des arts de Longueuil, 2020
- Bourse de création, Conseil des arts de Longueuil, 2018
- Bourse de Résidence de création en milieu scolaire, Conseil des arts de Longueuil, 2017
- Bourse de création, Conseil des arts de Longueuil, 2016
- Bourse de création, Conseil des arts de Longueuil, 2015
- Bourse de création, Conseil des arts de Longueuil, 2014
- Bourse de recherche et création, Conseil des arts et des lettres du Québec, 2013
- Bourse de création, Conseil des arts de Longueuil, 2012
- Bourse de promotion et de diffusion, Conseil des arts de Longueuil, 2011
- Travel Grant, Canada Council, 2009
- Creation/Production Grant, type B — short term, Canada Council, 1999
- Bourse de voyage, Conseil des Arts et des lettres du Québec, 1996
- Bourse de soutien à la pratique artistique — courte durée, Ministère des Affaires culturelles du Québec, 1993
- Project Grant, Canada Council, 1991
Collections
- Canada Council Art Bank
- Collection Caisse Populaire Desjardins
- Collection Liberté
- Collection Loto-Québec
- Collection Pratt & Whitney
- Collection Tom Thomson Memorial Art Gallery
- Musée national des beaux-arts du Québec, permanent collection
- Musée national des beaux-arts du Québec, Prêt d'œuvres d'art
- Musée régional de Rimouski
- Ville de Longueuil
- Private collections in Canada and the United States
Guided meditations and relaxation capsules
Conferences and Artist’s Talks
- Orpheum, 2021, Édifice Marcel-Robidas, Longueuil, QC
- Tiburón, 2015, Oboro, Montréal, QC
- Enduro, 2010, Plein sud, Longueuil, QC :
Students from the Université du Québec à Montréal; Champlain College; Collège Édouard-Montpetit; École primaire Lionel-Groulx; École primaire Curé-Lequin
- Garden of Joy, 2005, Galerie McClure, Montreal, QC
- Spin-o-rama, 2004, Marianopolis College, Westmount, QC
- Rising Ground, 1997, Tom Thomson Memorial Art Gallery, Owen Sound, ON
- Selected Works, 1996, Raw Gallery, Tucson, AZ
- Anne Ashton, 1991, Eastern Edge, St John's, NF
- Sueurs récentes, 1988, Hamilton Artist's Inc., Hamilton, ON
Residencies
- 2017-2018
- Artiste en résidence, École secondaire Jacques-Rousseau, Longueuil, QC
Professional Experience
Galleries and artist-run centres
- Board of Directors, Plein sud, 2011—
- Member, Oboro, 2015-
- Founding member and vice president, Galerie Clark, 1990-1996
Juries
- Politique de l’intégration des arts à l’architecture, 2017-2018.
- SODEC, Programme d'aide aux artistes en arts visuels, 2015 and 2014.
Teaching
- McGill University, Faculty of Education, Course Lecturer, Painting 2 and 3, 2009-2017.
- Visual Arts Centre, Montreal, painting courses and workshops , 2008- .
Animated films – Color design and consultation
- National Film Board of Canada:
- Threads, 2017, director Torill Kove
- Me and my Moulton, 2014, director Torill Kove (Academy Award nominee – Best Short Film - Animated)
- The Danish Poet, 2007, director Torill Kove (Academy Award winner – Best Short Film – Animated)
- The Girl Who Hated Books, 2006, director Jo Meuris
- June, 2003, director Munro Ferguson
- Falling in Love Again, 2003, director Munro Ferguson
- My Grandmother Ironed the King's Shirts, 1999, director Torill Kove (Academy Award nominee – Best Short Film - Animated)
- How Dinosaurs Learned to Fly, 1995, director Munro Ferguson
- Watching TV, 1994, director Chris Hinton
Book jacket illustration
- Dubeau, Josée, Histoires pour insomniaques, Éditions l'Oie de Cravan, Montréal, 2002.
- — Aquarium, Éditions l'Oie de Cravan, Montréal, 1997.
Selected bibliography
Monograph
- Poirier, Hélène (dir.); Lamarche, Bernard. Wonderful, Longueuil, Plein sud, 2011, 90 pages.
ISBN 978-2-922256-49-9
Catalogs and opuscules
- Ainsley, Christiane et al. Les Ateliers s'exposent, 1994 : du 8 au 30 octobre, Montreal, Cobalt Art actuel, 1994, p. 18-29.
- Galerie Karsh-Masson, Anne Ashton: Spin-o-rama, Ottawa, Galerie Karsh-Masson, 2007
- Lacerte, Sylvie. Tiburón or a Chronicle of a Foretold End, exhibition opuscule, Montreal, Oboro, 2015 [ref. March 3, 2016] URL: www.oboro.net/sites/www.oboro.net/files/pdf/opuscules/web-opuscule-ashton-en.pdf.
- Lamarche, Bernard. El Centro : œuvres de Anne Ashton, exhibition opuscule, Musée régional de Rimouski, 2007 [Ref. June 13, 2011], URL: www.museerimouski.qc.ca/guides/pdf/elcentro.pdf.
- Lamarche, Bernard. Fait main / Hand Made, exhibition catalog, Québec, Musée national des beaux-arts du Québec, 2018, p. 31-33, p. 179, p. 204. ISBN 978-2-551-26283-0
- Millard, Laura. Rising Ground, Tom Thomson Memorial Art Gallery, New World Design and Printing, Toronto, 1997.
- Poirier, Hélène. Anne Ashton. Enduro, du 9 novembre au 18 décembre 2010, Longueuil, Plein sud [Ref. June 11, 2020], URL: www.plein-sud.org/IMG/pdf/ashton_pdf.pdf.
- Pratt & Whitney. Les Femmeuses 2006. [Longueuil], Pratt & Whitney. Centre de recherche, p.4.
- — Les Femmeuses 2000, p.4.
- — Les Femmeuses 1996, p.3.
- — Les Femmeuses 1992, p.10.
- — Les Femmeuses 1991, p.11.
- Ville de Longueuil, La collection d’œuvres d’art de la Ville de Longueuil, Acquisitions 2012-2017, catalogue, Longueuil, Ville de Longueuil, 2017, p. 6, 42-43.
Reviews
- Aquin, Stéphane. « Anne Ashton », Voir (Montréal, 13-19 avril 1995), cahier Arts visuels.
- — « Images de marque », Voir (Montréal, 13-18 avril 1995), cover story, p.12-13.
- — « La Ruée vers l'art », Voir (Montréal, 4-10 juillet 1996), cahier Arts visuels.
- Catchlove, Lucinda. « Artifice'96: Product Placement », Hour (June 20-26, 1996), Visual Arts Section.
- Couelle, Jennifer. « Du macadam à l'œuvre d'art », Le Devoir (20 juin 1996), cahier Arts visuels.
- — « Les Femmeuses montrent leurs couleurs », Le Devoir (26 avril 1996), p. B 10.
- Cron, Marie-Michelle. « À visage découverte », Voir (23 août 1990), cahier Arts visuels.
- — « Arts visuels : nos choix », Le Devoir (10 décembre 1992), cahier Arts visuels.
- Cron, Marie-Michelle. « Déconcertantes séductions », Le Devoir (12 décembre 1992), cahier Arts visuels.
- Delgado, Jérôme. « L’engagement derrière les images », Le Devoir, (3-4 décembre 2015), cahier Culture [Ref. March 3, 2016], URL: www.ledevoir.com/culture/arts-visuels/451529/l-engagement-derriere-les-images
- Delgado, Jérôme. « En quête de portraits-robots », La Presse (29 avril 2002), cahier Arts et spectacles.
- — « (Encore) le temps d'un pique-nique », Le Devoir (15-16 décembre 2007), cahier Arts visuels.
- Hakim, Mona. « Mises en scène du petit quotidien », Le Devoir (23-24 avril 1994), cahier Arts visuels.
- Kozinska, Dorota. « From A to B: Anne Ashton and Rebecca Belmore At Oboro », Vie des Arts, no. 240 (29 septembre 2015) [Ref. April 19, 2017], URL: http://viedesarts.com/article844-From-A-To-B-Anne-Ashton-Rebecca-Belmore-At-Oboro
- Kozinska, Dorota. « Anne Ashton: El Centro », Vie des Arts, no. 207 (summer 2007), p.107.
- — « Anne Ashton: The Garden of Joy », Vie des Arts, no. 199 (summer 2005), p. 76.
- Lamar, Anne. « Ashton Links the Spiritual and the Organic », The Sunday Express (June 16, 1991), Entertainment Section.
- Lamarche, Bernard. « Anne Ashton », Le Devoir (22-23 février 1997), cahier Arts visuels.
- Le Van, Katy. « Le Temps qu'il fait », Voir (Gatineau-Ottawa, 1-7 novembre 2007), cahier Arts visuels.
- Lehmann, Henry. « A Group of Seven », Montreal Mirror (December 22, 1994), Arts Section.
- — « Art : Best Bet », The Gazette (February 14, 1997), p. D 1.
- — « Deadly Nature, Divine Fantasy », Montreal Mirror (April 12, 1994), p. 23-24.
- Lévy, Bernard. « Comme si c’était la première fois… », Vie des Arts, no.231 (été 2013), p. 66-67.
- Liss, David. « Contemporary Art that's Affordable », The Gazette (November 12, 1997), Arts Section.
- Moore, Lisa. « Anne Ashton », The Newfoundland Herald (June 22-28, 1991), Entertainment Section.
- Paquin, Natalie. « Juxtaposer le laid et le sublime », Voir (Rive-sud, 24 avril 2008), cahier Arts visuels.
- Tousley, Nancy. « Installation Comes Into Focus Slowly », The Calgary Herald (August 20, 1987), Entertainment Section.
- Wade, James. « Anne Ashton Exhibition: A Witch's Brew of Sorcery », The Evening Telegram (June 16, 1991), Arts-Life Section.
© Anne Ashton 2011-2022